Copyright 2019 - N.Bakopoulos & P.Messinis
Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Μπορείτε να κατεβάσετε την εφαρμογή GAIA Companion για συσκευές Android από το Play Store της Google.

Μπορείτε να δείτε τιμές από τους αισθητήρες που βρίσκονται εγκατεστημένοι στο σχολείο σας σε πραγματικό χρόνο και να δείτε τον αντίκτυπο των δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας που υλοποιείτε!

 για να κατεβάσετε την εφαρμογή πατήστε...............    εδώ

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Για την ενεργειακή αναβάθμιση του σχολείου έχουν εγκατασταθεί αισθητήρες σε τρείς αίθουσες .

Οι αίθουσες επιλέχτηκαν ώστε να έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (προσανατολισμός, την κάλυψη τους  - αν έχουν διπλανές αίθουσες ή όχι).

H σύγκριση δεδομένων που αφορούν την κατανάλωση ρεύματος και το φωτισμό στις αίθουσες υπάρχουν, μέσα sτην πλατφόρμα BMS

Με την βοήθεια της ομάδας  zGAIA - lab kit του ITYE οι μαθητές κατασκέυασαν κυκλώματα με αισθητήρες και Raspberry Pi, ;ανέπτυξαν κατάλληλο κώδικα σε Python.  

 

οι μαθητές

οι εκπαιδευτικοί

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά

Εξοικονόμηση ενέργειας στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πάτρας

Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτηρίων είναι ζωτικής σημασίας αφού αυτή καθορίζει όχι μόνο το κόστος λειτουργίας ενός κτηρίου αλλά έχει σημαντικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο. Η ενεργειακή απόδοση του κάθε κτιρίου καθορίζεται ως το συνολικό ποσό ενέργειας που χρειάζεται το κτήριο για θέρμανση- ψύξη, αερισμό, παραγωγή ζεστού νερού και φωτισμό. Το Πειραματικό Γυμνάσιο Πατρών στεγάζεται στο δεύτερο όροφο κτηρίου που κατασκευάστηκε κατά τη δεκαετία του 70 (6 αίθουσες διδασκαλίας και 1 εργαστήριο πληροφορικής) καθώς στο ίδιο κτήριο στεγάζεται και το Πειραματικό Λύκειο Πατρών (ισόγειο και πρώτος όροφος). Στο σχολείο υπηρετούν κάθε χρονιά περίπου 15 εκπαιδευτικοί (ο αριθμός τους δεν είναι σταθερός) και 180 μαθητές.

Για την ενεργειακή αναβάθμιση του σχολείου προτάθηκαν: Εγκατάσταση χρονοδιακόπτη ή φωτοκύτταρου για τον έλεγχο του φωτισμού, εγκατάσταση συστήματος «αντιστάθμισης» στο λεβητοστάσιο, αντικατάσταση κατεστραμμένων μονώσεων σωληνώσεων, αντικατάσταση λαμπτήρων και φωτιστικών σωμάτων πυρακτώσεως με αντίστοιχα υψηλής ενεργειακής απόδοσης, έλεγχος φωτισμού αιθουσών διδασκαλίας με αισθητήρες παρουσίας, εγκατάσταση ανεμιστήρων οροφής στις αίθουσες διδασκαλίας και τα γραφεία, αντικατάσταση τζαμιών με αντίστοιχα υψηλής μονωτικής απόδοσης, εγκατάσταση συστημάτων βελτίωσης συνημίτονου στους ηλεκτρικούς πίνακες.

Από τις πιο πάνω προτάσεις και μετά από διάλογο αποφασίστηκε να γίνει αναβάθμιση που θα αφορά το φωτισμό και ιδιαίτερα την αλλαγή όλων των λαμπτήρων (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια και γραφείο καθηγητών) με λαμπτήρες LED. Μερικοί απλοί μαθηματικοί υπολογισμοί δείχνουν ξεκάθαρα το γιατί. Ειδικότερα αναφέρουμε πως: 1. Στο σύνολο των αιθουσών διδασκαλίας και του εργαστηρίου υπάρχουν 114 λαμπτήρες φθορισμού με ισχύ 36W κάθε ένας, ενώ για τη λειτουργία κάθε ενός απαιτείται και πολλαπλασιαστής(με τη μορφή πηνίων) ισχύος περίπου 9W. Συνολική δαπανώμενη ισχύς 5130W. Οι λαμπτήρες LED έχουν ισχύ 18W κάθε ένας απαιτεί τη χρήση πολλαπλασιαστή (με τη μορφή κυκλώματος)  περίπου 2W. Νέα συνολική ισχύς 2360W.  Γίνεται φανερό πως έχουμε σημαντική μείωση της δαπανώμενης ισχύος κατά 2770W ή κατά 54%. Ταυτόχρονα σύμφωνα με τους κατασκευαστές έχουμε την ίδια απόδοση φωτισμού (σε lumen) καθώς οι λαμπτήρες έχουν διαφορετικό προσανατολισμό δέσμης φωτός (με τους λαμπτήρες LED να φωτίζουν προς το δάπεδο ενώ τους φθορισμού προς όλες τις κατευθύνσεις).  Η απόσβεση για την αγορά τους (πληρώνοντας λιγότερο ρεύμα) υπολογίζεται να γίνει σε λιγότερο από 2 χρόνια. .

Καθώς η αλλαγή των λαμπτήρων έγινε στις 3 και 4 Μαΐου 2018 δεν είναι δυνατή η σύγκριση δεδομένων μέσα από την πλατφόρμα BMS. Καθώς όμως τα δεδομένα που αφορούν την κατανάλωση ρεύματος και το φωτισμό στις αίθουσες υπάρχουν, η σύγκριση θα γίνει την επόμενη σχολική χρονιά.

Παράλληλα οφέλη από την πιο πάνω ενεργειακή αναβάθμιση θεωρούμε: α. Συμβολή στη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα και της υπερθέρμανσης (φαινόμενο θερμοκηπίου) β. αύξηση της ποιότητας σχολικής ζωής.

Το σημαντικότερο όφελος όμως είναι πως ελπίζουμε πως με μια τέτοια προσέγγιση οι μαθητές θα αλλάξουν στάση απέναντι στο ενεργειακό ζήτημα που δεν θα θέλαμε ποτέ να γίνει πρόβλημα!

Βασίλειος Αμαριωτάκης

Εκπαιδευτικός Φυσικών Επιστημών, M.Ed, Ph. D. st.

 

Ο παλιός είναι αλλιώς, σίγουρα ο νέος είναι πιο ωραίος. Λαμπτήρες φθορισμού (ο κάτω) και LED (ο πάνω)

 11

Ο ηλεκτρολόγος σε δράση.

 

Δοκιμή λαμπτήρων LED

 

Η διαφορά είναι εμφανής. Οι δύο πάνω λαμπτήρες είναι LED οι δύο προς τον τοίχο φθορισμού.

 

Και τα χαρτόκουτα από τους λαμπτήρες στην αναλύκλωση.

22

 

 

Βασίλειος Αμαριωτάκης

Χρύσα Παναγιωτοπούλου

Χριστίνα Κτενά

Εκπαιδευτικός Φυσικών Επιστημών, 

M.Ed, Ph.D st

Εκπαιδευτικός Γερμανικής Γλώσσας

Εκπαιδευτικός, Οικιακής Οικονομίας

Μ.Ed

 

f t g